مقاله

آیا گریه کردن در دوران بارداری روی جنین تأثیر می‌گذارد؟

همه آنچه مادر در طول دوره بارداری انجام می‌دهد، روی جنین تأثیرگذار است. زنان در دوران حاملگی نسبت به عوامل خارجی حساس‌تر هستند و در نتیجه احساساتی شدن و گریه در بارداری می‌تواند به یک عادت تبدیل شود. ولی این عادت یک موضوع نگران کننده است چرا که گریه مادر در بارداری می‌تواند روی جنین هم اثر داشته باشد. بنابراین کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

شاید باور نکنید ولی گریه کردن به تنهایی برای سلامتی بدن شما مفید است! چون باعث حس تندرستی می‌شود، مواد سمی بدن را از بین می‌برد و استرس را کاهش می‌دهد. حتی گاهی اوقات بعد از گریه کردن راه حل بعضی از مشکلات به ذهنتان می‌رسد، احساس بهتری دارید و حس می‌کنید سبک شده‌اید. درواقع همین تأثیرات مثبت است که باعث می‌شود مادر در طول حاملگی انگیزه بیشتری برای گریه کردن پیدا کند. ولی در مقابل، گریه در بارداری روی جنین اثرات منفی می‌گذارد که با اطلاع از برخی دلایل اصلی آن می‌توانید از آن جلوگیری کنید.

خستگی

حالت تهوع، تغییرات هورمونی و بزرگ شدن شکم باعث می‌شود زنان باردار خواب سخت‌تری داشته باشند و به همین دلیل در اکثر مواقع احساس خستگی کنند. زمانی که مادر از نداشتن انرژی کافی برای طول روز خود احساس ناامیدی کند،ناخودآگاه به گریه می‌افتد.

تغییرات هورمونی

برای اینکه فرآیند حاملگی به بهترین شکل انجام شود، هورمون‌های مادر تغییر می‌کند. این تغییرات در طول هفته‌های ششم تا دهم و نیز در اواخر بارداری برجسته‌تر هستند. تغییرات هورمونی ممکن است روی مغز هم تأثیر بگذارد و حس و حال مادر را تغییر دهد.

احساس ترس و عدم اعتماد به نفس

فکر کردن به سختی‌ها و مشکلات داشتن فرزند هم می‌تواند یکی از دلایل گریه در بارداری باشد. اولین نگرانی که مادرها با آن مواجه می‌شوند، احتمال سقط جنین و مشکلات سلامتی او است. از طرفی دیگر اضافه وزن و دست و پاهای ورم کرده هم موجب ناراحتی و عدم اعتماد به نفس مادر می‌شود و ممکن است فکر کند که همسرش دیگر او را با این شرایط فیزیکی، دوست ندارد. البته این علائم طبیعی است و نشان می‌دهد جنین به خوبی در حال رشد است. ولی مادر همچنان در مورد ظاهر فیزیکی خود احساس خوبی ندارد.

 

داشتن مشکل با همسر

 

داشتن فرزند تغییر بسیار بزرگی در زندگی است. به همین دلیل تصمیم در مورد بارداری، به دنیا آوردن فرزند و بزرگ کردن خانواده به سادگی انجام نمی‌شود و ممکن است با جر و بحث و چالش همراه باشد. حتی آماده کردن خانه و وسایل مورد نیاز کودک هم می‌تواند نگرانی ایجاد کند. با در نظر گرفتن تغییرات خلق و خوی مادر و همه تصمیماتی که باید بگیرد، این یک مسئله طبیعی است که احساسات برهم ریخته‌اش، فوران کند و تنها راه برای خلاصی از آن را به صورت گریه بروز دهد.

گریه در بارداری چگونه روی جنین اثر می‌گذارد؟

با توجه به دلایل گریه کردن در دوران بارداری، می‌بینید که این پیشامد طبیعی است. ولی گریه کردن به دلیل استرس، ناراحتی، افسردگی و روحیه بد می‌تواند برای رشد جنین مضر باشد.

تأثیر بر رشد مغز کودک

افسردگی طول دوران بارداری با تاثیر بر سیستم عصبی جنین روی رشد آن اثر می‌گذارد. سیستم عصبی احساسات، خلق و خو، عواطف و پاسخ عصبی را کنترل می‌کند و گریه کردن مادر با تأثیر منفی احتمال ابتلا به بیماری‌های روحی را در کودک در حال رشد افزایش می‌دهد.

تولد زودرس و سقط جنین

 

زمانی که گریه مادر در دوران بارداری به دلیل نگرانی و اضطراب اتفاق بیفتد، جریان خون کم می‌شود. در واقع جریان خون است که مواد غذایی ضروری را به جنین منتقل می‌کند. با گریه کردن مشکلات تنفسی جنین، داشتن وزن کم و در بدترین حالت تولد زودرس یا سقط اتفاق می‌افتد.

تأثیر بر شخصیت کودک

زمانی که مادر به دلیل اضطراب گریه می‌کند، سطح هورمون کورتیزول در خون او افزایش پیدا می‌کند و بر عملکرد جفت اثر می‌گذارد. این مسئله می‌تواند برای کودک مضر باشد، چون یکی از وظایف جفت محافظت از جنین در برابر هورمون کورتیزول است. افزایش این هورمون تأثیر منفی دارد و بروز مشکلات رفتاری در کودکان مثل بیش فعالی، اختلال کم توجهی و بیماری‌های ذهنی دیگر را افزایش می‌دهد.

رشد آهسته

اگر شرایط ناراحتی و همراه با گریه طولانی مدت مادر باردار ادامه پیدا کند، باعث می‌شود روند رشد کودک آهسته‌تر گردد. حتی زمانی که کودک درون رحم است هم حس و حال مادر را درک می‌کند.

چگونه از گریه کردن در دوران بارداری جلوگیری کنید؟

 

برای اینکه استرس و ناراحتی را از خود دور کنید و بتوانید کنترل زندگی را در دست بگیرید، ورزش، استراحت و رژیم غذایی سالم روش‌های مؤثری هستند. انجام حرکات یوگای مناسب برای بارداری و مدیتیشن هم می‌تواند برای پاک کردن ذهن و از بین بردن استرس مفید باشد.

سعی کنید زندگی خود را آرام کنید. زمانی که مسئولیت‌های زیادی بر دوش شما باشد، استرستان بیشتر می‌شود. پس منبع اضطراب و ناراحتی را پیدا کنید و تا حد ممکن آن را از بین ببرید یا تغییر دهید. شرکت کردن در کلاس‌های بارداری یا پیش از تولد نوزاد به شما کمک می‌کند بدانید با چه مسائلی روبرو هستید و با مادران دیگری که شرایط مشابه شما دارند، آشنا شوید.

توصیه آخر

کودک شما بهترین اتفاق زندگی‌تان است و شما را غرق در عشق و شادی می‌کند. فراموش نکنید که در دوران بارداری شما و فرزندتان به هم متصلید، پس مراقبت از خودتان هم برای شما و هم برای جنین مفید است. اجازه ندهید هیچ کس و هیچ چیزی جلوی این شادی را بگیرد. با اطلاع از این موارد، اگر همچنان با انجام همه نکات نتوانستید جلوی اشک‌های خود را بگیرید، بهتر است با یک روان‌شناس مجرب مشورت کنید. این افراد متخصص اطلاعات و ابزار مفیدی در اختیار شما قرار می‌دهند تا با کمک آنها بتوانید احساسات خود را کنترل و از گریه کردن در دوران بارداری جلوگیری کنید.

منبع: step to health

دیدگاهتان را بنویسید